وبلاگ و اخبار

چه کسانی کاندید دریافت کاشت حلزون هستند؟

وبلاگ و اخبار

کاندیداتوری به عوامل زیادی وابسته است.برای اینکه بدانید شما و یا بستگانتان از کاشت حلزون سود خواهید برد یا نه،به پزشک گوش و حلق و بینی و متخصصان شنوایی مراجعه کنید.

کودکان

کودکانی که به سن 12 ماهگی رسیده اند، می توانند کاشت حلزون را دریافت کنند. متخصصان می گویند تا جایی که می شود کاشت حلزون زودتر صورت بگیرد تا کودکان هرچه سریعتر در معرض اکتساب زبان در دوره بحرانی رشد باشند و به همین دلیل شاهد انجام عمل کاشت حلزون گوش، قبل از 12 ماهگی هم هستیم. بعد از جایگذاری دستگاه،کودکان باید به شدت در معرض گفتار و زبان باشند تا بهترین نتیجه را از این پروتز دریافت کنند.

شرایط کاندیداتوری:

-دارای کم شنوایی شدید تا عمیق در هر دو گوش

-سمعک برای آن ها مزیتی ندارد و یا اینکه مزایای آن کم است.

-شرایط پزشکی آن ها به صورتی نیست که جراحی را به خطر بیندازد.

-والدین نقش خود را در موفقیت کاشت حلزون بدانند.

-یک برنامه آموزشی داشته باشند که از آن ها حمایت می کند و تاکید آن بر روی تکامل مهارت های شنیداری است.

 

بزرگسالان

واجد شرایط بودن بزرگسالان برای کاشت حلزون وابسته به این است که آن ها شنوایی خود را قبل از یادگیری زبان از دست داده اند و یا بعد از آن. بزرگسالانی که بعد از اکتساب زبان، شنوایی خود را از دست دادند(ناشنوایی پسا زبانی)،موفقیت بیشتری با کاشت حلزون کسب می کنند نسبت به افرادی که زبان آن ها پیش از کم شنوایی تکامل نیافته است.(ناشنوایی پیش زبانی)

شرایط کاندیداتوری:

-کم شنوایی شدید یا عمیق در هر دو گوش

-سمعک برای آن ها مزیتی ندارد و یا اینکه مزایای آن کم است.

-دارای شرایط پزشکی خاصی نباشند که جراحی آن ها را به خطر می اندازد.

-تمایل شدیدی دارند که جزوی از جامعه ی شنوایان باشند و از طریق شنوایی،گفتار و لبخوانی ارتباط برقرار کنند.

کاشت حلزون چگونه کار می کند؟

کاشت حلزون از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

بخش خارجی که به صورت قلاب مانند دور گوش قرار می گیرد و بخش داخلی که با جراحی قرار داده می شود.این دو جزء به وسیله یک آهنربای قوی بهم متصل می شوند.

بخش خارجی:

این بخش شامل میکروفون،پردازشگر گفتار و فرستنده است.میکروفون و پردازشگر گفتار در یک واحد کوچکی قرار می گیرند که مشابه سمعک پشت گوشی است.یک سیم کوچک آن هارا به فرستنده وصل می کند.فرستنده روی بخش داخلی دستگاه قرار گرفته است.میکروفون صداهای آکوستیکی را جمع آوری می کند و آن را به پردازشگر گفتار منتقل می کند.پردازشگر بعد از بررسی و دیجیتالی کردن سیگنال،آن را به فرستنده می فرستد.سپس فرستنده سیگنال را کد گذاری کرده و آن را از طریق آهنربای اتصال دهنده، به رسیور کاشت شده می فرستد.

بخش داخلی:

این بخش شامل رسیور (گیرنده) است که زیر پوست و روی استخوان تمپورال یا گیجگاهی قرار گرفته است و همچنین از یک یا تعدادی ردیف الکترود تشکیل شده اند.رسیور صداها را از فرستنده دریافت کرده و آن را به تکانه های الکتریکی تبدیل و سپس آن هارا بین الکترود ها توزیع می کند.این الکترود ها به صورت عمیق درون گوش داخلی قرار گرفته اند.این الکترود ها به صورت مستقیم عصب شنوایی را درطول حلزون تحریک کرده و در نهایت مغز این سیگنال هارابه عنوان صدا تفسیر خواهد کرد.

تفاوت بین کاشت حلزون و سمعک

سمعک نیز مانند کاشت حلزون یک دستگاه پزشکی است اما برخلاف آن، سیگنال ها را با استفاده از الکترود منتقل نمی کند.سمعک از میکروفون،تقویت کننده و بلندگو استفاده می کند تا صداها بلندتر شوند.در نتیجه باعث می شوند که کاربران بهتر بشنوند.همچنین سمعک ها با جراحی قرار نمی گیرند.آن ها درون و یا بیرون گوش قرار داده می شوند.اگر شما کم شنوایی ملایم تا متوسط دارید،سمعک ها بسیار برای شما مناسب هستند.میزان تقویت دستگاه وابسته به درجه کم شنوایی شماست.برخی سمعک های خاص می توانند برای کم شنوایی های شدید نیز مناسب باشند اما گاهی در درک گفتار بهبودی حاصل نمی کنند.در این موارد،کاشت حلزون انتخاب بهتری است.

پروسه ارزیابی

ارزیابی می تواند شامل تست های ادیولوژیکی متعدد باشد تا شدت کم شنوایی مشخص گردد.همچنین تکنیک های تصویر برداری مثل MRI  و سی تی اسکن برای ارزیابی گوش داخلی استفاده خواهد شد.تست های گفتاری با جملات و کلمات انجام می شود تا میزان درک گفتار بدون استفاده از بینایی مشخص گردد.در این آزمایشات فرد باید سمعک خود را به همراه داشته باشد و به درستی در گوش خود قرار دهد. هدف این ارزیابی های جامع این است که مشخص شود آیا گزینه های درمانی دیگری برای کم شنوایی وجود دارد یا خیر.اگر مشخص شود که کاشت حلزون مناسب است،،اعضای تیم(شنوایی شناس،پزشک گوش و حلق و بینی،گفتار درمان و متخصص کودک) شما و یا کودکتان را ارزیابی می کنند تا کشف کنند اگر عامل خاصی و یا مراقبت ویژه ای در برنامه ی مراقبتی باید لحاظ شود.بعد از تکمیل ارزیابی ها،اعضای تیم در مورد کاندیداتوری و میزان مناسب بودن کاشت حلزون برای آن فرد با هم گفتگو  میکنند.بعد از آن با شما و یا والدین ارتباط برقرار می شود تا درمورد پیشنهادات و توصیه ها صحبت شود و گام های بعدی برای درمان موقعیت برنامه ریزی شود.

مزایا و معایب کاشت حلزون

مانند هر وسیله پزشکی دیگری،کاشت حلزون نیز دارای مزایا و معایب است.

مزایا:

اگر کم شنوایی شدید دارید،کاشت حلزون کیفیت زندگی شمارا ارتقا می بخشد.مزایای آن وابسته به روش جراحی و پروسه های توانبخشی است.با کاشت حلزون شما ممکن است بتوانید:

-صداهای مختلف را بشنوید مثل صدای پاها

-گفتار را بدون لبخوانی درک کنید.

-صداهارا از طریق تلفن بشنوید.

-موسیقی را بشنوید.

-تلویزیون را بدون زیرنویس تماشا کنید.

-برای کودکان و نوجوانان، این امکان فراهم می آید که صحبت کردن را بیاموزند.

معایب:

جراحی کاشت حلزون به صورت کلی یک جراحی ایمنی است. اگرچه خطراتی را نشان داده است:

-خونریزی

-ورم کردن

-آسیب به عصب فاسیال(عصب هفت جمجمه ای)

-عفونت در محل جراحی

-سرگیجه و وزوز

-بی حسی و کرختی

-تغییر ذائقه

-خشک شدن دهان

-مشکلات تعادلی

-مننژیت

-جراحی برای برداشتن دستگاه(در صورت عفونت) و یا تعمیر کردن دستگاه معیوب

خطرات مشخصی که ممکن است برای شما به وجود بیاید،به سلامت عمومی و شرایط پزشکی شما وابسته است.

سایر مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید:

-نیاز به برداشتن بخش خارجی در حین استحمام یا شنا

-شارژ کردن باتری به صورت منظم و  یا استفاده از باتری جدید

-از دست دادن باقی مانده شنوایی در گوش با دستگاه کاشت

-آسیب به دستگاه در حین ورزش کردن و یا در اثر تصادف

-جلسات توانبخشی زیاد برای یادگیری نحوه استفاده از دستگاه

شرکت های سازنده دستگاه های کاشت حلزون

در مجموع Cochlear  ،  Advanced Bionics، Med-El سازندگان اصلی دستگاه های کاشت حلزون هستند. گوش و حلق و بینی و یا شنوایی شناس شما با توجه به نتیجه ی ارزیابی ها و سنجش های آناتومیکی بهترین دستگاه را برای شما انتخاب می کنند.

جراحی

اگر در نهایت تصمیم بر آن شود که کاشت حلزون برای شما مناسب است،تیم کاشت روند جراحی را برنامه ریزی می کنند و توضیح می دهند که شامل چه مواردی است.

در اینجا مواردی که تقریبا در تمامی جراحی ها ثابت است، توضیح داده می شود:

-قبل از جراحی،بیهوشی عمومی صورت می پذیرد و فرد به خواب می رود.

– در حین بی هوشی شما،جراح برشی را پشت گوش به وجود می آورد و فرورفتگی خفیفی را در استخوان ماستوئید ایجاد می کند.

-جراح سوراخی کوچک در حلزون به وجود می آورد و از طریق آن، الکترود هارا وارد می کنند.

-در مرحله ی بعد،رسیور را پشت گوش و در زیر پوست قرار می دهند و آن را به جمجمه محکم می کنند و محل بریدگی را بخیه می زنند.

-بعد از تکمیل جراحی فرد به بخش ریکاوری منتقل می شود تا به هوش بیاید.او به شکل کامل کنترل می شود و تحت نظارت است تا تیم جراحی کامل اطمینان حاصل کنند که جراحی عوارض جانبی نداشته است.

-معمولا چند ساعت بعد از جراحی و یا در روز بعد فرد مرخص می شود.

قبل از اینکه از بیمارستان خارج شوید،متخصصان می گویند که چگونه باید از زخم ایجاد شده مراقبت شود.بعد از حدود یک هفته،یک ملاقات ترتیب داده می شود و جراح می تواند جای بخیه را چک کند و روند بهبود آن را تایید نماید.قبلا از این کاشت فعال شود،جای بریدگی باید بهبود پیدا کرده باشد.حدود 1 ماه بعد از جراحی،پزشک بخش بیرونی دستگاه را نیز اضافه می کند.بعد از آن بخش های داخلی نیز فعال می شوند.

در طول چند ماه آینده،فرد باید به طور منظم به پزشک برای تنظیمات مراجعه کند.همچنین به توانبخشی های شنوایی نیاز است که باعث بهبود مهارت های شنیداری و گفتاری خواهد شد.معمولا این برنامه ها توسط شنوایی شناسان و یا آسیب شناسان گفتار و زبان(گفتار درمانگران) اجرا خواهد شد.

برنامه ریزی و  فعالسازی دستگاه کاشت حلزون

معمولا 3 تا 6 هفته بعد از عمل، دستگاه کاشت را فعال می کنند تا از عوارضی که می تواند برای پوست سر به وجود آید،جلوگیری شود.اما در مطالعه ای این گزینه فراهم شده است که بعد از 5 روز این دستگاه فعال شود و در پی آن نتیجه ای منفی در افرادی که برای این مطالعه شرکت کرده بودند، دیده نشد.مهمترین دلیل موفقیت دراین روش،طراحی مناسب فلپ است به طوریکه منابع شریانی و تخلیه وریدی کافی داشته باشد و بتواند در حین جراحی به خوبی باز شده و بعد از جراحی بدون هیچ فشاری بسته شود.اگر چه،با توجه به ضخامت فلپ فعالسازی زودهنگام می تواند برای دریافت کنندگان کاشت حلزون مناسب نباشد.فلپ هایی که بسیار نازک هستند این احتمال وجود دارد که در زیر فشار آهنربا تخریب شوند و درنتیجه فعالسازی زودهنگام در این موارد باید به تعویق بیفتد تا محل جراحی بهبود یابد.همچنین باید به سن فرد نیز توجه کرد.درجه و میزان  بهبود زخم و ضخامت فلپ پوست می تواند در بزرگسالان و جوانان متفاوت باشد و در نتیجه نتایج متفاوتی را به وجود آورد.اندازه گیری های مقاومت الکتریکی می تواند اطلاعات خوبی را درباره ی وضعیت الکترود ها و اطراف آن ها فراهم آورد.گروهی که برای آن ها فعالسازی زودتری اتفاق افتاده است،مقاومت الکترود کمتری دارند اما نسبت به حالت استاندارد،در جلسه ی دوم میزان مقاومت آن ها بیشتر افزایش پیدا کرده است.

تخمین درست از مولفه های تحریک الکتریکی جهت درک بهینه ی صدا به دلیل کاشت حلزون ضروری است.به همین دلیل جلسات برنامه ریزی مکرر برای ثبت و کنترل تغییرات محیطی ضروری است.با توجه به ارزیابی های انجام شده، حداکثر سطح راحتی در جلسات بعدی نسبت به فعالسازی اولیه،افزایش پیدا می کند که نشان می دهد که در چند ماه اول کاشت تغییرات قابل ملاحظه ای در سطوح محرک اتفاق می افتد.

تحقیقات نشان می دهند که فعالسازی زود هنگام کاشت بر میزان جریان الکتریکی رسیده بر هر الکترود تاثیر نمی گذارد.سطح حداکثر راحتی شنیداری در گروه با فعالسازی زودهنگام درجلسه دوم بیشتر از جلسه اول است.افزایش مقاومت الکترود باعث می شود که میزان جریان برای تحریک نورون هدف بیشتر شود و در نتیجه لازم است که متخصص سطح محرک را بالاتر ببرد.در نتیجه تغییر در مقاومت باعث می شود که به جلسات مکرر برای تنظیم مجدد پردازشگر کاشت نیاز داشته باشیم.

در نهایت می توان گفت که مطالعات نشان می دهند فعالسازی زود هنگام پردازشگر صدا 5 روز بعد از عمل در روند بهبود زخم مداخله ای ایجاد نمی کند و باعث افزایش خطر عفونت نمی شود.فعالسازی زودهنگام باعث ایجاد تفاوت ها در سطوح محرکات الکتریکی نمی شود.اگر این روش از نظر پزشکی قابل اجرا باشد،می تواند نیاز های فردی دریافت کنندگان را بهتر تامین کند.

هزینه ی کاشت حلزون

بدون بیمه، میانگین هزینه ی کاشت حلزون بین 30 هزار دلار  تا 50 هزار دلار است. بسیاری از بیمه ها کاشت حلزون یا بخشی از آن را پوشش می دهند. در طول زمان ممکن است که نیاز داشته باشید بخش هایی از کاشت ،مثل میکروفون و آهنرباها را تعویض کنید.همچنین ممکن است که دستگاه نیاز به تعمیرات داشته باشد که برخی بیمه ها برای آن برنامه هایی تدوین کرده اند.می توانید به کارشناس بیمه مورد نظر خود صحبت کنید تا بدانید که دقیقا چه بخش هایی پوشش داده می شودو هزینه چه بخش هایی بر عهده خود شماست. در ایران، مراجعه زودهنگام کودکان به بیمارستان های کاشت حلزون شنوایی، جهت بهره مندی از کمک های دولتی که بخش عمده هزینه های کاشت حلزون گوش را پوشش می دهد، لازم است.

کاشت حلزون هیبریدی (hybrid cochlear implant)

در حال حاضر دستگاه های کاشت با طراحی هیبریدی موجود هستند که تنها حلزون را در فرکانس های بالا تحریک می کنند و برای افرادی مناسب هستند که دارای کم شنوایی حسی –عصبی در فرکانس های  بالا می باشند و هنوز در فرکانس های پایین دارای باقیمانده شنوایی قابل تقویت با سمعک، هستند. این دستگاه ها نخستین بار در سال 2014 توسط FDA تایید شدند.

نکته نهایی

اگر سمعک نمی تواند شنوایی و یا گفتار شما را بهبود ببخشد، احتمالا شما کاندید خوبی برای کاشت حلزون هستید. این دستگاه که با جراحی درون حلزون قرار می گیرد، صداها را به امواج الکتریکی تبدیل می کند تا توسط مغز شما تفسیر شوند.شنوایی شناس از تست های شنوایی و همچنین تست های تصویربرداری استفاده می کند تا دریابد که آیا شما با توجه به میزان کم شنواییتان برای کاشت حلزون مناسب هستید یا خیر. بعد از جراحی لازم است که در توانبخشی های شنوایی شرکت کنید.این جلسات بینش شما در مورد کاشت حلزون را بهبود می بخشد و با شما کمک می کند که استفاده ی موفقیت آمیزی از آن داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *