وبلاگ و اخبار

محافظ های شنوایی

وبلاگ و اخبار

معیار انتخاب وسایل محافظت شنوایی شخصی یا HPD

از آن جایی که وسایل محافظت شنوایی مختلفی می توانند در محیط های آکوستیک متفاوتی به کار گرفته شوند،انتخاب شود. در طول پروسه انتخاب، لازم است که تمامی عملکردهای این وسایل HPD مهم است که بهترین نوع در نظر گرفته شود و همچنین به تمامی جنبه های اشاره شده در زیر نیز توجه شود:

  • نشان و علامت تائیدیه CE
  • ایزوله مناسب صدا
  • محیط و فعالیت شغلی فرد استفاده کننده از محافظ
  • شرایط پزشکی
  • سازگاری با سایر تجهیزات محافظتی

این پروسه باید در فواصل منظم تکرار شود تا اطمینان حاصل کنیم که این وسایل اثر کاهشی مناسبی دارند.

نشان و علامت تائیدیه CE

برای به دست آوردن این نشان،محافظ های شنوایی باید تمامی گزینه های موجود در EN352 را داشته باشند.

تائیدیه CE توسط انجام تست CE صورت میگیرد تا اطمینان حاصل شود که محافظ های شنوایی تمامی شروط ذکر شده در EN352 را دارند.

اطلاعات مربوط به میزان کاهش این وسایل بعد از ارزیابی در محیط آزمایشگاه به دست می آید. (روی 16 فرد آموزش دیده)میانگین به دست آمده در این افراد، میزان کاهش وسایل محافظت شنوایی را تعیین می کند.

تولیدکنندگان اطمینان حاصل می کنند که محصولات توزیع شده در بازار کاملا با مدل های معتبر هماهنگی دارند.

ایزوله مناسب صدا

بسیاری از افراد گمان می کنند که هرچه میزان کاهش محافظ های شنوایی بیشتر باشد، آن ها موثرتر هستند.

در مواردی که کارگران با شدت های بالا مواجه هستند، بسیار حائز اهمیت است که میزان کافی از محافظت شنوایی صورت بپذیرد ولی آن هایی که با شدت های پایین مثل 85 dB A مواجه هستند نیز به محافظتی حدود 10 دسی بل نیاز دارند. مجهز کردن این کارگران به وسایل هایی که میزان کاهش در آن ها 30 dB است،کار اشتباهیست. مجهز کردن کارگرانی که در محیط های ایزوله کار می کنند، تنها باعث می شود که آن ها برای شنیدن سیگنال ها و یا صدای آرام آن وسایل را از گوش خود بردارند.

هدف این است میزان سر وصدایی که به کارگر می رسد،پایین تر از 80 dB A باشد. آستانه ی  72 dB A یک سازش خوب با توجه به استاندارد EN458 است.

محافظ های شنوایی در دسترس

1.محافظ های با پوشش گوش

این وسایل به Ear muff و هدفون نیز معروف هستند که می توانند در قالب کلاه های ایمنی صنعتی نیز قرار بگیرند و یا اینکه به صورت مستقل استفاده شوند. این وسیله دور گوش قرار میگیرد و با یک حلقه و یا هدبندی دور سر جایگذاری می شود. این مدل از HPD ها  قابل استفاده مجدد هستند و برای اطمینان بهتر است که بالشتک هایی که روی گوش قرار میگیرند به طور سالیانه عوض شوند تا از میزان تاثیر آن ها مطمئن باشیم.

2.Canal caps

این وسیله ممکن است روی مجرا و یا درون آن قرار بگیرد.ear plug  های آن (قسمت های گوش گیر) با استفاده از باند یا حلقه ی پلاستیکی به هم وصل می شوند.

3.The “standard” earplug

Ear plug  های ازقبل ساخته شده از سیلیکون و کائوچو و غیره ساخته شده اند. این وسیله می تواند بدون شکل گیری درون گوش قرار بگیرد.ear plug  هایی که توسط کاربر شکل می پذیرند ،منعطف بوده و از فوم های فشرده ساخته شده است.در نتیجه قبل از قرار گیری درون کانال باید توسط کارگر شکل بپذیرند. این نوع از ear plug به طور کلی یکبار مصرف هستند.

4.The personalized molded earplug-customized

این وسایل با قالب گیری از گوش کاربر و از سیلیکون و رزین آکریلیک ساخته شده اند. تکنولوژی های جدید باعث شده اند که ساخت این تجهیزات کاملا دیجیتالی باشد. میزان دقت آن تا حدود 100 میکرون است. فیلتر های آکوستیکی غیر فعال ، برای تنظیم میزان کاهش متناسب با نیاز کاربر می باشد.

5. سیستم های فعال

تا بدین جا در مورد سیستم های غیر فعال صحبت کردیم؛یعنی سیستم هایی که اجزای الکترونیکی ندارند و فقط جلوی رسیدن صدا به کانال گوش افراد را می گیرند.

ولی امروزه سه سیستم محافظ شنوایی فعال هم معرفی شده است:

1.فیلتر های غیر خطی که در وسایل محافظت شنوایی تعبیه می شوند که بر روی صداهای شدید اثر زیادی دارند (قابلیت کاربرد در سربازان و شکارچیان و غیره). این فیلترها دارای اجزای الکترونیکی نیستند تا به طور اختصاصی جلوی صداهایی که بیش از حد بلند هستند را بگیرد. این سیستم به نویزهای متوسط و کم اجازه عبور کامل را می دهد. این موضوع برای شکارچیان و سربازان بسیار حائز اهمیت است تا صداهای اطراف خود را به خوبی بشنوند. عیب آن این است که کاهش صداها را از سطح 110dB شروع می کند. میزان کاهش این سیستم 15 دسی بل است. در سطح150 dB میزان کاهش آن در حدود 24 dB است که بسیار ناکافیست.

2.سیستم های برش دهنده، نویز های محیط را دریافت می کنند و میکروفون میزان سطح صدا را آنالیز کرده و آن را با شدت کمتری از طریق بلندگو بازسازی می کند. مشکل اصلی این سیستم این است که پذیرش صداهای محیطی به دلیل درک مصنوعات تولید شده، توسط افراد سخت است.

3.سیستم های کاهش نویز فعال به عنوان هدفون های فعال کنسل کننده نویز شناخته می شوند. همانند سیستم قبلی، صداها از محیط گرفته شده و به صورت الکترونیکی به کاربر برگردانده می شود. ویژگی منحصر به فرد این است که صداهای ضعیف شده را بر نمی گرداند بلکه آن ها را با فاز مخالف می فرستد که باعث می شود صداهای شنیده شده با کلاه ایمنی کنسل شوند. این تکنولوژی ها باعث کاهش بیشتری می شوند؛ به خصوص در فرکانس های پایین که حذف کردن آن ها بسیار سخت است.

Canal caps
Earmuff

 

 

 

 

 

 

 

 

The personalized molded earplug-customized
The “standard” earplug های از پیش آماده

 

 

 

 

 

 

 

 

محدوده کاهش HPD  ها

در تصویر میزان کاهش حداقلی و حداکثری برای هر دسته از HPD  ها نشان داده شده است.میزان کاهش با نسبت سیگنال به نویز مشخص شده است.به رابطه ی بین محدوده ی کاهشی محافظ های شنوایی و سطح نویز در حضور پنج محرک در سطوح مختلف نویز دقت کنید. هدف این است که نویزی حدود 77dB A در گوش افراد باقی بماند. در 85 dB A تمامی وسایل وظیفه حفاظت شنوایی خود را انجام می دهند، در حالیکه ear plug ها با کم ترین کاهش، کمی از منطقه قابل قبول فراتر می روند و باعث محافظت بیش از حد می شوند.

زمانی که شدت کاهش می یابد، یک سوم محافظ های شنوایی(معمولا آن هایی که کمترین کاهش را فراهم می آورند) کاهنده های مفرطی هستند و حفاظت بیش از اندازه ای به وجود می آورند. تنها customized earplugs درمحدوده قابل قبول باقی می مانند. در سطوح بالاتر (100 dB A)،تمامی HPD ها دارای مدل های سازگار هستند که نیاز محافظت از فرد را تامین می کنند. تنها 1.2 درصد افراد در معرض شدت های بالاتر از 95 dB A به مدت 8 ساعت هستند.

در سطوح بسیار بالا که پیش آمدن آن ها نادر است،HPD  ها میزان کاهش مناسبی را در 120 dB A ندارند و حداق میزان کاهش قابل قبول را نیز فراهم نمی کنند.

شبیه سازی سطح نویز 100 dB A
شبیه سازی سطح نویز 90dB A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شبیه سازی سطح نویز 110 dB
شبیه سازی سطح نویز 120 dB A

 

 

 

 

 

 

آیا مقادیر تئوری با مقادیر واقعی متفاوت هستند؟

مشاهده شده است که مقادیر گفته شده در مورد میزان کاهش وسایل محافظت شنوایی توسط شرکت های مختلف با مقادیر واقعی آن ها متفاوت است. مقادیر کاهش در شرایط های واقعی بسیار پایین تر از میزان محافظت این وسیله ها در شرایط آزمایشگاهی است و اصلا به نوع محافظ مرتبط نیست.

این تفاوت ها بین مقادیر آزمایشگاهی و واقعی ناشی از چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد:

1.افراد برای استفاده از HPD ها آموزش نمی بینند و از دستور العمل ها پیروی نمی کنند؛ مثلا ear plug ها با عمق مناسبی درون مجرا قرار نمی گیرند.

2.حرکت افراد باعث جا به جایی محافظ می شود در حالیکه افراد در محیط های آزمایشگاهی ثابت هستند و تکان نمی خورند.

در HPD  های سفارشی که درون گوش قرار می گیرند، تفاوتی بین میزان کاهش با دهان باز یا بسته در حالیکه چانه روی قفسه سینه قرار دارد دیده نمیشود. همچنین در این HPD  ها میزان کاهش خفیفی(2 دسی بل در میانگین نسبت سیگنال به نویز)در صورت پایین بودن سر دیده می شود. در HPD  های سفارشی با شکل مخروطی،6 دسی بل تفاوت بین باز یا بسته بودن دهان در حالتی که چانه روی قفسه سینه قرار دارد دیده می شود.در این HPD  ها تفاوت قابل ملاحظه ای(21 دسی بل) در صورت پایین بودن سر دیده شد.

3.از آن جایی که شکل مجرای کانال به صورت بیضی است، نمی توان ear plug  های استوانه ای را به صورت استاندارد در آن جایگذاری کرد.

4.فرکانس و ماهیت نویز های محیطی ممکن است یکی از دلایل این تفاوت  باشد.

5.عینک،ریش،موی بلند و غیره؛ میزان ثابت کردن محافظ ها در محل خود را متاثر می کند. سایر تجهیزات حفاظت شخصی که به طور همزمان استفاده می شوند نیز می توانند اثر مشابه ای داشته باشند.

6.وجود موهای زیاد درون مجرا ،کیپ کردن محافظ هارا درون کانال متاثر می کند.

7.محیط کاری و گرما باعث عرق کردن فرد در زیر بالشتک های ear muff  شده و میزان محکمی اتصال آن به سر را متاثر می کند.

8.در استفاده از ear muff ،فرد ممکن است دارای یکسری ویژگی های ظاهری باشد که روی کیپ کردن بالشتک های ear muff  به جمجمه تاثیر می گذارد؛ مثل فک های بزرگ، استخوان های بیرون زده،کاسه سر باریک و غیره.

9.کهنه شدن محافظ های شنوایی به خصوص ear muff ها.

تفاوت بین HPD های نو و آن هایی که 2 تا 3 سال استفاده شدند، تا 8 دسی بل گزارش شده است.این درحالیست که در محیط های آزمایشگاهی روی HPD  های نو تحقیق می شود.

10.راحتی،نیاز به ارتباط و طراحی HPD ها نیز از عواملی هستند که در میزان اثرگذاری آن ها تاثیر می گذارند.

توصیه ها برای  سودمندی بیشتر محافظ های شنوایی

این توصیه ها، مقادیر قابل اطمینان و ایمن تری برای کاهش فراهم می کنند؛ نسبت به داده های معیاری که در محیط های آزمایشگاهی اندازه گیری می شدند. این مقادیر باید از میزان کاهشی که شرکت ها بیان کردند،کم شود.

فرکانس ها

همانطور که توضیح داده شد، مهم است که HPD با سطح کاهش مناسب جهت حفاظت هر شخص فراهم شود اما این سطح نباید فراتر از حد برود ؛ زیرا در آن صورت ایزوله اتفاق نمی افتد. مفهوم دیگری که باید به آن توجه شود، فرکانس است.

فرکانس نویزی که فرد در محیط کار در معرض آن قرار می گیرد و فرد باید در مقابل آن محافظت شود و یا فرکانس هایی که در محیط های کار وجود دارند (مانند سیگنال ها و مکالمات و غیره)،بر روی انتخابHPD مناسب اثر می گذارند.

dB (A) همانند تقویت طبیعی گوش در فرکانس های بالا عمل می کند.زمانی که کانال گوش بسته باشد(چه به وسیله HPD  ها و چه با انگشت خودمان)،این تقویت در فرکانس بالا حذف می شود.برخی شرایط مثل نیاز به برقراری ارتباط،درک سیگنال های هشدار و کم شنوایی (شامل یک افت در فرکانس 4k هرتز ) اینگونه است که فرد نیاز دارد برای او HPD را قرار دهیم که کاهش پاسخ یکسانی نداشته باشد.در واقع نیاز به وسیله ای است که  میزان کاهش یکسانی در سراسر فرکانس ها نداشته باشد.

میزان راحتی کاربر

Standard earplug هایی که باید قالب گیری شوند:

-برای همه ی کانال های گوش مناسب نیستند.

-برای قرار گیری درون گوش به کمترین آموزش نیاز دارند.

-تطابق و سازگاری با آن ها بهتر از  Standard earplug  های از پیش آماده شده و HPD ها با هدباند و حلقه است.

-وقتی از آن ها استفاده کردید،کثیف می شوند و باید مرتبا عوض شوند تا از ورود ear plug های آلوده به گوش جلوگیری شود.

Standard earplug از پیش آماده:

-جایگذاری آن ها ساده تر از مدل هایی است که نیاز به قالب گیری دارند.

-به بخشی که درون گوش قرار میگیرد نیاز نیست که دست بزنید و در نتیجه انتقال عفونت کاهش می یابد.

-باید به طور مرتب تمیز شود.

Standard canal caps:

-میزان سودمندی آن ها محدود است و در محل ورودی کانال قرار می گیرند.

-برای استفاده های محدود و گاه به گاه مناسب هستند.

-نیازی به دست زدن به بخشی که در تماس با کانال است، نبوده و در نتیجه انتقال عفونت کاهش می یابد.

-باید به طور مرتب تمیز شود.

Ear muffs:

-قرار دادن آن ها روی گوش ساده بوده و میزان کاهش آن ها نیز مناسب است.

-برای استفاده متناوب مناسب است.

-برای افرادی که عفونت گوش دارند و یا گوش های خود را جراحی کرده اند، مناسب است.

-تمامی بخش های گوش خارجی باید درون ear muff قرار بگیرد.حواستان به دسته های عینک،موهای بلند و ریش باشد.

-عرق کردن یکی از مشکلاتی است که باعث می شود استفاده از آن تنها به صورت متناوب توصیه گردد.

-باعث ایجاد فشار و ناراحتی بر روی جمجمه می شود.

:Customized earplugs

-این وسایل کاملا با گوش کاربر سازگاری دارند و در نتیجه فرد احساس راحتی زیادی در حین استفاده از این وسایل می کند. همچنین استفاده از آن ها نیز راحت می باشد.

-اگر به درستی قرار نگیرند، بلافاصله به دلیل ایجاد ناراحتی توسط فرد احساس می شود و در نتیجه استفاده نامناسب از آن به حداقل می رسد.

– نیازی به دست زدن به بخشی که در تماس با کانال است، نبوده و در نتیجه انتقال عفونت کاهش می یابد.

-قالب گیری از گوش باید توسط یک متخصص انجام شود.(کیفیت نامناسب قالب از میزان سودمندی آن می کاهد)

محیط کاری و فعالیت :

بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که آیا استفاده از سایر تجهیزات برای فعالیت ضروری است یا نه و یا اینکه ایمنی افراد روی عملکرد محافظ های شنوایی موثر است یا نه؟ ویژگی های فیزیکی افراد (ریش،موی بلند،عینک و غیره) و نیاز های مربوط به شغل آن ها (ارتباط،احتیاط و غیره) را نیز باید هنگام انتخاب HPD مناسب در نظر گرفت.

شرایط پزشکی:

قبل از انتخاب HPD، لازم است که بدانید که آیا فرد در گذشته مشکلی در ناحیه گوش داشته است و یا اینکه الان از مشکل خاصی رنج می برد؟مثل خارش کانال گوش،درد گوش،وجود جرم گوش و یا کم شنوایی.

سازگاری با سایر وسایل محافظت شخصی:

محدودیت های شغلی،محیطی و سازگاری با سایر وسایل محافظت شخصی باید در نظر گرفته شود.

رنگ سبز نشان دهنده HPD مناسب، رنگ قرمز نشان دهنده HPD  نامناسب و رنگ خاکستری نشان می دهد که اطلاعاتی ثبت نشده است.

نگهداری و مراقبت از محافظ های شنوایی

استاندارد EN 4869-2 اعلام می کند که مقادیر کاهش در HPD ها زمانی سودمند است که این وسایل به درستی محافظت شوند.آن ها باید به طور مرتب تمیز شوند تا از کاهش میزان سودمندی آن ها،خارش و سایر مشکلات جلوگیری شود.توصیه می شود بعد از هر روز کاری،محافظ های شنوایی را با استفاده از الکل و یا سایر پاک کننده های موجود در دستور العمل شرکت ها تمیز کنید.

در خصوص کلاه های ایمنی که دارای ear muffهستند،  لازم است که بالشتک های گوش هر سال و یا حداکثر هر دوسال یکبار تعوض گردد.

آلوده شدن محافظ های شنوایی با اجسام خارجی،محلول ها،زباله های مایع،خاک و غیره می تواند باعث ایجاد خارش و خراشیدگی پوست شود.فرد باید مطمئن باشد که هنگام لمس این وسایل،دستانش تمیز است به خصوص برای ear plug  ها و در صورت خارش پوست در طول و یا بعد از استفاده از این وسایل،از توصیه های پزشکی پیروی کند.

آموزش و آگاهی

1.بالابردن آگاهی در حضور نویز های خطرناک

2.آموزش برای استفاده درست از HPD  ها

اطلاعات و آموزش مناسب باید برای همه افرادی که از وسایل محافظت شنوایی استفاده می کنند،فراهم شود. در مطالعه ای مشاهده شد که بدون هیچ آموزشی و در فاز اول محافظت این وسایل در حدود 36 درصد افراد مشاهده شد .در فاز دوم و با آموزش بعد از یکسال تعداد افراد  از 36 درصد به 84 درصد می رسد. در فاز بعدی علاوه بر آموزش، از  customized earplugs استفاده شد وتعداد افراد محاظت شده از 84 درصد به 96 درصد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *