سمعک ها چه فوایدی دارند؟ آیا استفاده از سمعک از مشکلات فرد کم شنوا میکاهد؟ استفاده از سمعک چه کمکی به فرد کم شنوا میکند؟

کم شنوایی در دنیای امروز 

امروزه کم شنوایی یکی از مشکلات رایج در ایران و جهان است و بشر همواره در جهت رفع یا کاهش این مشکل تلاش میکند.

بیشتر مردم تصور می‌کنند که کم شنوایی تنها مختص افراد مسن است اما باید دانست که افراد می‌توانند از بدو تولد تا هنگام پیری به این عارضه دچار شوند.

مشکلات کم‌شنوایی

کم شنوایی در افراد مختلف مشکلات متفاوتی را ایجاد میکند. از جمله ی این مسایل میتوان به مشکلات ارتباطی در محیط خانوادگی و محل کار، افزایش احتمال آلزایمر، تشدید یا ایجاد وزوز،مشکل در صحبت کردن با تلفن و تماشای تلویزیون، تاخیر در رشد زبان و گفتار کودک و تحلیل عصب شنوایی و … اشاره کرد.

یکی از موثرترین و مطمین ترین راه های کنترل و درمان کم شنوایی استفاده از سمعک مناسب با تنظیم دقیق است .

مشاوره و تجویز سمعک

مراجعه به مراکز شنوایی و انجام بررسی های لازم توسط متخصص شنوایی شناسی اولین قدم در جهت بهبود کیفیت شنوایی است . متخصص شنوایی شناسی پس از انجام تست های مختلف و تجزیه و تحلیل آنها با درنظر گرفتن شرایط فرد اعم از نوع و میزان کم شنوایی، شغل، سن و جنسیت فرد مناسب ترین سمعک موجود را متناسب با بودجه ی فرد تجویز می‌کند . با تنظیم مناسب ودقیق سمعک میتوان به شنوایی طبیعی دست پیدا کرد .

 

 

انواع سمعک ها :

hearing aids

 

 

فواید استفاده از سمعک

سمعک ها فواید زیادی دارند و منجر به بهبود کیفیت ارتباطی فرد و ارتقای شغلی و کسب درآمد، حضور مطمین تر در اجتماع، راحتی استفاده از تلفن، کاهش تلاش برای شنیدن، کاهش مشکلات شناختی، کاهش وزوز گوش، راحتی استفاده از رادیو و تلویزیون و رشد گفتار و زبان کودکان می شوند.

کاهش مشکلات ارتباطی

استفاده از سمعک موجب راحتی در برقراری ارتباط در جمع خانواده، محیط کار و فروشگاه ها و محیط بیرون از منزل می شود. سمعک باعث کاهش افسردگی و انزوا می شود و حس استقلال ناشی از استفاده از سمعک باعث افزایش اعتماد بنفس در فرد و کاهش اضطراب و حتی بهبود کیفیت خواب می شود .

کاهش مشکلات شناختی

تحقیقات نشان داده است که عدم درمان کم شنوایی و استفاده نکردن از سمعک باعث کاهش عملکرد های شناختی ( یادگیری،حافظه) و زوال عقل می شود . آتروفی مناطق مربوط به شنوایی و درک گفتار در مغز نیز از نتایج عدم استفاده از سمعک است. استفاده از سمعک ضمن افزایش توانایی شنوایی به کاهش آتروفی مغز کمک میکند و احتمال آلزایمر را میکاهد.

کاهش وزوز گوش

افراد زیادی از وزوز گوش رنج میبرند. معمولا وزوز با کم‌شنوایی همراه است . استفاده از سمعک های مخصوص که دارای برنامه مختص وزوز گوش هستند می تواند به کاهش وزوز و مشکلات ناشی از آن کمک کند . همچنین استفاده از سمعک در جهت درمان کم شنوایی منجر به کاهش استرس و ناراحتی ناشی از وزوز می شود ‌.

استفاده از رادیو و تلویزیون

از دیگر فواید سمعک میتوان به شنیدن بهتر صدای رادیو و تلویزیون اشاره کرد و نیاز به زیاد کردن بیش از حد صدای تلویزیون را از بین میبرد .

بهبود زبان و گفتار

در کودکان کم شنوا تجویز به موقع سمعک اصلی ترین نگرانی کارشناسان است. در صورت عدم توجه به تهیه سمعک و گذشتن از سن طلایی زبان و گفتار، بهبودی امری دشوار و پرهزینه است . درصورتیکه تجویز به موقع سمعک در کودکان باعث رشد سریعتر زبان و گفتار می شود .

بهبود کیفیت زندگی

در مجموع افرادی که در جهت کنترل کم شنوایی از سمعک استفاده میکنند کیفیت زندگی بهتری نسبت به افرادی که در مقابل دریافت سمعک مقاومت می‌کنند، دارند. این افراد با استرس های جسمی و ذهنی کمتری مواجه می شوند و از خواب بهتری برخوردارند .

رضایت کاربران سمعک

مطابق تحقیقات اکثر افرادی که از سمعک استفاده می کنند از انتخاب خود رضایت دارند و استفاده از سمعک مناسب را به دوستان و آشنایان کم شنوای خود توصیه میکنند.

Satisfaction with hearing aid use