سمعک پشت گوشی

سمعک پشت گوشی
سمعک پشت گوشی

سمعک های پشت گوشی (BTE) در پشت لاله گوش قرار می گیرند و توسط لوله ای که معمولا به قالب گوش بیمار متصل است، صدا را به گوش کاربر سمعک انتقال می دهند. سمعک های پشت گوشی مانند همه سمعک ها از میکروفون، تقویت کننده و رسیور تشکیل شده اند که بسته به نحوه قرار گیری این اجزا و اندازه ی سمعک به چند مدل دسته بندی می شوند. بدیهی است که هر چه اندازه سمعک های پشت گوشی و سایز باتری مصرفی آن ها بزرگتر باشد، قدرت بیشتری برای تقویت صدا ها خواهند داشت.

سمعک پشت گوشی
سمعک پشت گوشی

انواع سمعک های پشت گوشی:

سمعک های پشت گوشی را از نظر اندازه ظاهری می توان به سه دسته تقسیم کرد:

Mini BTE:

سمعک پشت گوشی
سمعک پشت گوشی

 

این سمعک ها ظریف ترین سمعک های پشت گوشی هستند و از لحاظ ظاهر و جنبه های زیبایی قابل توجه کاربران سمعک قرار گرفته اند اما به علت کوچک بودن، توانایی پوشاندن کم شنوایی های بیش از متوسط را ندارند.

Standard BTE:

سمعک پشت گوشی
سمعک پشت گوشی

این سمعک ها همانطور که از اسمشان پیداست سمعک های استانداردی هستند که سال ها برای انواع کم شنوایی ها به کار رفته اند. این سمعک ها از نظر اندازه بزرگتر از سمعک های مینی هستند و توانایی پوشاندن کم شنوایی های شدید را نیز دارا هستند.

Power BTE:

سمعک پشت گوشی
سمعک پشت گوشی

این سمعک ها با رسیور قوی تر از دیگر سمعک های پشت گوشی و اندازه بزرگترشان قابلیت پوشاندن کم شنوایی های شدید تا عمیق را دارند.

سمعک های پشت گوشی را از لحاظ محل قرار گرفتن رسیور سمعک به دو دسته تقسیم می شوند:

Traditional BTE:

سمعک پشت گوشی
سمعک پشت گوشی

سمعک هایی هستند که رسیور آن ها در پوسته سمعک در کنار میکروفون قرار گرفته و از آن لوله ای خارج می شود که به وسیله قالب گوش فرد، صدا را به گوش کاربر سمعک منتقل می کند.

Receiver in the ear (canal) BTE:

این سمعک ها که 45% فروش سمعک های ایالات متحده را شامل می شوند نوعی از سمعک های پشت گوشی هستند که رسیور آن ها انتهای لوله ی نازکی که صدا را به گوش فرد بیمار انتقال می دهد، قرار دارد. این سمعک ها ظریف تر و به دلیل فاصله مناسب رسیور و میکروفون از یکدیگر فیدبک کم تری نسبت به سایر سمعک ها دارند. در انتهای این سمعک ها کاف های نرمی قرار می گیرد که این کاف ها باعث ایجاد حس پری و گرفتگی در گوش نمی شوند.

 

مزایا و معایب سمعک های پشت گوشی:

سمعک های پشت گوشی از محبوب ترین سمعک های موجود در بازار هستند. این محبوبیت ناشی از استفاده آسان و مناسب بودن آن ها برای طیف گسترده از کم شنوایی هاست. بعضی از مزایای سمعک های پشت گوشی به شرح زیر است:

سمعک پشت گوشی
سمعک پشت گوشی

 

سمعک های پشت گوشی نیاز به تعمیرات کم تری نسبت به سمعک های داخل گوشی و رسیور داخل مجرا دارند زیرا در تماس کمتر با جرم گوش و رطوبت قرار می گیرند و خرابی در آن ها کمتر اتفاق می افتد. به علت بزرگتر بودن نسبت به سمعک های داخل گوشی برای استفاده و ایجاد تغییرات دستی راحت ترند، به خصوص برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند مناسب ترند. به علت استفاده از باتری های بزرگتر، طول عمر باتری بیشتر است و از نظر اقتصادی به نفع کاربران سمعک است. به علت فاصله بیشتر اجزای تشکیل دهنده نسبت به سمعک های داخل گوشی، این سمعک ها فیدبک کمتری دارند. این سمعک ها برای پوشاندن تقریبا تمام کم شنوایی ها مناسب اند. نگه داری و تمیز کردن آن ها راحت است. در کودکان استفاده از سمعک های داخل گوشی به دلیل رشد مجرای گوش به مرور زمان توصیه نمی شود و به راحتی می توانند از سمعک های پشت گوشی بهره ببرند. سمعک های پشت گوشی جدید سازگار با آخرین تکنولوژی های روز ساخت سمعک هستند.

سمعک پشت گوشی

از بزرگترین ایرادات سمعک های پشت گوشی، ظاهر آن ها بود که البته با پیشرفت تکنولوژی و ساخت سمعک های جدید تا حد زیادی این مشکل برطرف شده و سمعک های پشت گوشی جز در موارد کم شنوایی های شدید، پشت گوش فرد دید آن چنانی ندارند. تقویت نویز باد از دیگر معایب سمعک های پشت گوشی است.

سمعک پشت گوشی
سمعک پشت گوشی