سمعک رسیور داخل مجرا

رسیور داخل مجرا
رسیور داخل مجرا

سمعک های رسیور داخل مجرا یا RIC نوعی از سمعک های پشت گوشی هستند. در سمعک های رسیور داخل مجرا بدنه سمعک پشت گوش قرار می گیرد. برخلاف سایر سمعک ها، رسیور سمعک های RIC جدا از بدنه سمعک قرار دارد و در گوش فرد بیمار جاسازی می شود. این امر باعث انتقال مستقیم صدای تقویت شده در گوش کاربر سمعک می شود. ارتباط میان میکروفون و رسیور سمعک در در نوع RIC از طریق لوله ای نازک که سیمی از میان آن عبور می کند برقرار می شود. بر سر رسیور قالب گوش یا کاف های نرمی قرار می گیرد که انواع متفاوتی دارند و برای انواع کم شنوایی ها مناسب هستند.

سمعک رسیور داخل مجرا
سمعک رسیور داخل مجرا

 

مزایا و معایب سمعک های رسیور داخل مجرا:

به علت قرار گرفتن رسیور در مجرای گوش بیمار صدای تقویت شده از کیفیت بیشتری برای کاربر سمعک برخوردار است. ظرافت و کوچک بودن سمعک های RIC استفاده از آن ها را برای افرادی که به جنبه زیبایی سمعک اهمیت می دهند، راحت تر می کند. به دلیل امکان تعویض رسیور و استفاده از رسیور های قوی تر، این سمعک ها برای استفاده افراد با کم شنوایی های پیش رونده بسیار مناسب می باشند. به کار رفتن کاف های نرم که به وسیله آن ها رسیور داخل مجرای گوش قرار می گیرد باعث می شود کاربر سمعک احساس پری و گرفتگی کمتری در گوش خود داشته باشد. سمعک های RIC برای طیف گسترده ای از کم شنوایی ها قابل استفاده هستند. امکانات وایرلس و تلکویل از دیگر مزایای سمعک های رسیور داخل مجرا است.

از محدودیت های این سمعک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این سمعک ها برای استفاده افراد با اختلالات بینایی و حرکتی مناسب نیستند. امکان خرابی رسیور به علت در تماس بودن با جرم و رطوبت گوش بیشتر از سمعک های پشت گوشی دیگر است. اثر اکوستیکی لاله گوش که به جهت یابی صدا هایی که از جلو و پشت سر می آیند کمک می کند، حذف می شود. هنگام مکالمات تلفنی، خروجی تلفن باید مقابل میکروفون سمعک قرار گیرد.

این دسته از سمعک ها، تمامی مقادیر کاهش شنوایی از ملایم تا شدید-عمیق را پوشش می دهد و بسته به نیازهای شنیداری کاربر با قالب های شخصی یا قالب های پیش ساخته تنظیم می گردد. رسیور داخل مجرای گوش قرار گرفته و با تیوب شفافی به بخش الکترونیکی ظریف قرار گرفته در پشت گوش فرد، متصل می گردد.