ساخت قالب ضد صوت و ضد آب

قالب ضد صوت و آب
قالب ضد صوت و آب

در برخی موارد، نیاز به مراقبت ویژه از دستگاه شنوایی وجود دارد. برای مثال افرادی که دچار آسیب به پرده گوش شده باشند یا سابقه عفونت های گوش و بیماری های قارچی مجرای گوش را داشته باشند، باید از ورود آب به داخل مجرای گوش در هنگام استحمام و انجام ورزش های آبی و … جلوگیری کنند. متخصصان شنوایی شناسی کلینیک های سمعک اول، قالب گیری و ساخت قالب های ضد آب مخصوص هر فرد را که محافظت بسیار بیشتری در مقایسه با نمونه های پیش ساخته ایجاد می کنند، انجام می دهند.

این قالب ها ویژه هر کاربر و با در نظر گرفتن تمام مشخصات مربوط به ساختار گوش وی، اندازه گیری و ساخته می شود که تا حد ممکن از ورود آب و مایعات به داخل مجرای گوش، جلوگیری کند.
مریم فغانی زاد تهران، مدیر مجموعه کلینیک های سمعک اول، تاکید داشت که لابراتوار تخصصی ساخت قالب در این مجموعه، با استفاده از تجهیزات و مواد اولیه به روز دنیا، قالب هایی با بالاترین کیفیت و کارایی را در اختیار متقاضیان قرار می دهد و افراد با استفاده از این قالب های ضد آب، مشکلی در هنگام استحمام یا شنا کردن، نخواهند داشت.

قالب ضد صوت و آب
قالب ضد صوت و آب

یکی دیگر از عوامل جدی آسیب رسان به دستگاه شنوایی، اصوات شدید یا نویزهای شغلی هستند. باید اصوات موسیقایی با شدت بالا را نیز در مجموعه عوامل خطرزا برای دستگاه شنوایی، قرار داد که اتفاقا در سال های اخیر، خطر آن در تمام دنیا احساس شده و هشدارهای جهانی برای کاربرد موسیقی در شدت های آرام تر و برای مدت زمان کوتاه تر، صادر شده است. قرارگیری در معرض چنین اصواتی، سن ابتلا به کاهش شنوایی را کاسته و حتی گزارش هایی مبنی بر رخداد کم شنوایی های ناشی از نویز در کودکان دبستانی نیز دیده شده است که عامل اصلی آن را اسباب بازی های پرسر و صدا و بازی های رایانه ای طولانی مدت با اصوات بلند دانسته اند که لزوم ارزیابی های دوره ای از سنین پایین تر و دقت به محافظت شنوایی را نشان می دهد.

برخی مشاغل صنعتی و موقعیت های خاص، به دلیل قرارگیری مستمر یا ناگهانی در معرض اصوات شدید و آسیب رسان به دستگاه شنوایی، نیاز به استفاده از محافظ های شنیداری ویژه همچون گوشی ها و قالب های ضد صوت دارند. متقاضیان و شاغلان در محیط های پرسر و صدا، می توانند هم جهت ارزیابی های دوره ای و پایش وضعیت شنوایی خود و هم جهت تهیه قالب های محافظ و ضد صوت به کلینیک های سمعک اول مراجعه کنند تا با در نظر گرفتن نوع و میزان نویز محیط کاری و وضعیت شنوایی فعلی فرد، محافظ مناسب برای وی انتخاب و ساخته شود.

نکته مهم دیگر در مورد کم شنوایی های ناشی از نویز و عوارض شنیداری این نویزها که دکتر جوانبخت عضو گروه آموزشی شنوایی شناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران به آن اشاره داشته اند، احتمال رخداد وزوز گوش و علایم کم شنوایی های پنهان از جمله مشکل در درک گفتار در مکان های پرسر و صدا است که هر دو می تواند نشانه های اولیه از درگیری های آتی و بیشتر دستگاه شنوایی در اثر قرارگیری در معرض اصوات آسیب رسان برای دستگاه شنوایی محیطی و مراکز مرکزی تر آن باشد که نیاز به بررسی ، کنترل و پیشگیری دارد.

روند ساخت قالب های ضد صوت و ضد آب، کاملا مشابه با قالب گیری مرسوم در سمعک ها بوده ولی سایز و جنس مواد به کار رفته در ساخت این قالب ها می تواند متفاوت و متناسب با نیازهای شنیداری کاربر، در رنگ های مختلف و با استفاده از فیلترهای صوتی مختلف باشد.