وزوز گوش و سمعک

وزوز گوش یکی از شایع ترین مشکلات شنیداری است و یکی از راهکارهای مدیریت وزوز گوش، کاربر سمعک در افراد کاندید کاربرد سمعک است.

وزوز گوش و سمعک

علت وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش می تواند عامل فیزیولوژیک داشته باشد و مربوط به شنیدن اصوات طبیعی بدن مثل گردش خون یا انقباض عضلات بدن و … باشد که معمولا در یک محیط کاملا ساکت و همراه با گوش دادن دقیق در افراد دیده می شود و به دنبال انسداد مجرای خارجی گوش توسط هر نوع عامل خارجی یا جرم گوش، تشدید می گردد. اما وزوزهای پاتولوژیک که به دنبال آسیب یا اختلالی در عملکرد بخشی از بدن رخ داده اند، علل بسیار متنوعی دارند. اختلالات عصبی، اختلالات قلبی-عروقی، مشکلات شنوایی، اختلالات روان شناختی، کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی، عوارض جانبی برخی داروها، مشکلات فک وصورت، نامناسب بودن میزان قند یا چربی خون، بالا بودن فشارخون و … همگی می توانند از دلایل احتمالی بروز این علامت باشند . اما شایع ترین علت وزوز، وجود مشکلاتی در بخش های مختلف دستگاه شنوایی است. وزوز از شایع ترین علائم همراه با ضایعات شنوایی است از این رو بیماری های مرتبط با سیستم شنوایی به عنوان مهم ترین عوامل ایجاد کننده وزوز در تمامی جوامع، به شمار می روند. آسیب در هرکدام از قسمت های گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی، می تواند همراه با رخداد وزوز گوش باشد.

وزوز گوش با شیوع بیشتر از یک نفر در هر ۱۰ تا ۱۵ نفر از جمعیت دنیا، از شایع ترین اختلالات مزمنی است که می تواند به علل مختلفی چون جرم گوش و بیماری های گوش خارجی، میانی و داخلی گرفته تا چربی خون و قند خون بالا، میگرن، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های عضلانی و گردنی، بیماری های مغز و اعصاب، اختلالات فکی-دندانی و… رخ داده باشد.

در مواردی که وزوز به عنوان یک علامت آزاردهنده، اجازه تمرکز یا خواب و استراحت را به فرد ندهد، آن گاه علاوه بر اقدامات ارزیابی و علت یابی وزوز، باید اقدامات توانبخشی هم برای وزوز های غیرقابل درمان پزشکی، در نظر گرفته شود که یکی از موفق ترین این اقدامات در مبتلایان به درجات مختلف کم شنوایی همراه با وزوز گوش، استفاده از سمعک مناسب است.

وزوز گوش می تواند به شکل های مختلفی همچون صدای سوت یا صدای خش خش یا صدای جیرجیرک یا صدای شبیه دیگ زودپز یا صدای تق تق و … باشد که هر کدام می تواند علت متفاوتی داشته باشد و نیاز به پیگیری و انجام ارزیابی های اولیه دارد.

در مواردی که آسیب غیرقابل درمان پزشکی به قسمت های مختلف گوش، به ویژه گوش داخلی و عصب گوش وارد آمده باشد و امکان درمان دارویی یا جراحی برای بیمار وجود نداشته باشد و میزان آزاردهندگی وزوز، قابل توجه باشد، آن گاه می توان از شیوه های توانبخشی و مدیریت وزوز استفاده کرد که یکی از آن ها، کاربرد سمعک در کم شنوایی های همراه با وزوز گوش است.

با توجه به این که متاسفانه در حال حاضر هیچ شیوه درمان قطعی برای تمامی انواع وزوز گوش وجود ندارد، راهکارهای صوت درمانی همراه با کاربرد سمعک، در موارد ابتلا همزمان به وزوز گوش و کم شنوایی، یکی از مناسب ترین و شایع ترین گزینه ها می باشد.

وزوزگوش و سمعک

سمعک ها علاوه بر تقویت صداهای زمینه ای که باعث پوشش حدودی وزوز می گردند، با کاهش مشکلات شنیداری افراد، خستگی شنیداری و آزاردهندگی وزوز را هم در کاربران می کاهد و در بسیاری موارد، صرفا کاربرد سمعک مناسب و تجویز شده از سوی شنوایی شناس ماهر و فعال در حوزه وزوز گوش، مشکلات فرد را کاسته و مرتفع می سازد.

علاوه بر این، امروزه سمعک های کمپانی های مختلف، برنامه های صوت درمانی ویژه وزوز را هم دارند که کمک بیشتری در روند مدیریت وزوز گوش، ایفا می کنند.

مثلا برنامه Tinnitus Breaker، با توجه به تفاوت در نوع، فرکانس و شدت وزوز گوش در افراد مختلف از یک سو و تئوری های مختلف در مورد سیگنال مناسب جهت صوت درمانی در قالب شیوه های مختلف مدیریت وزوز گوش از سوی دیگر، لذا مشخصات دلخواه و متناسب با نیازهای کاربر (از میان انواع نویزها و تون های خالص و .. و natural سیگنال های طبیعی و خوشایند و مناسب برای صوت درمانی مثل صدای دریا و اقیانوس و جنگل و ساحل و …) را به سادگي در قالب برنامه تنظيمي اش، در اختیار شنوایی شناس قرار می دهد تا بتواند از میان مجموعه ای نامحدود از سیگنال ها، مناسب ترین گزینه را برای هر مراجع، انتخاب کند.

گزینه مهم و کارای دیگر در Tinnitus Breaker Pro ،Environmental steering نام دارد که با توجه به پوشش پذیری طبیعی عموم موارد وزوز گوش در محیط های شلوغ به صورت خودکار سطح شدت سیگنال صوت درمانی را بسته به نویز محیط، کم یا زیاد می کند تا هم همواره در سطح شدت تعیین شده از سوی شنوایی شناس (با توجه به اصول صوت درمانی در انتخاب شدت سیگنال) قرار گیرد و هم نویز اضافی و بی هدف به فرد ارائه نگردد.

در Tinnitus Breaker Pro همچنین این اطمینان وجود دارد که سیگنال مورد استفاده برای صوت درمانی با سیگنال گفتاری و اطلاعات مربوط به آن، تداخلی نداشته باشد و در دریافت گفتار کاربران، اختلالی ایجاد نکند.

سمعک مناسب برای مدیریت وزوز می تواند بسته به کاهش شنوایی فرد در سایزهای مختلف داخل گوشی و پشت گوشی و رسیور داخل مجرا و … انتخاب شود که عموما سمعک های ظریفی که مجرای گوش ها را باز می گذارند و نیاز به قالب گوش ندارند، گزینه مناسب تری اند به شرط آن که برای شکل و میزان و نوع کاهش شنوایی فرد نیز، مناسب باشند.

در حالت دوم فرد کم شنوایی نداشته و فقط صدای وزوز او را آزار می دهد در این حالت فقط برنامه نویز جنراتور در سمعک فعال شده و میکروفون سمعک خاموش می شود. در اینجا شنوایی شناس بر حسب فرکانس وزوز و شدت آن، صدای نویز جنراتور را تنظیم می کند تا به آرامی و طی گذر زمان، باعث عادت پذیری بیمار با صدای وزوز شود. توانبخشی وزوز گوش بهتر است همراه با دارو درمانی باشد تا پروسه درمان به بهترین شکل و با سرعت بیشتر پیش برود.
لازم به توضیح است در سمعک های پیشرفته نویز جنراتور امکان ارائه صداهای آرامش بخش طبیعت مانند امواج دریا، صدای رودخانه و جنگل و باد را نیز دارد که می توانید از شنوایی شناس خود درخواست کنید تا آن را برای شما تنظیم و مناسب سازی نماید.

در برند ویدکس صدای پوشاننده فقط از نوع موسیقی های آرامش بخش است اما در برند های سمعک بلتون و ریساند صدای پوشاننده هم شامل نویز های مختلف و هم شامل صداهای طبیعی است. همچنین برخی برندها اپلیکیشن هایی در گوگل پلی و اپ استور منتشر کرده اند که می توانند صداها یا موسیقی های آرامش بخش را از طریق تلفن همراه برای شما پخش کنند. به عنوان نمونه این اپلیکیشن از بهترین و جامع ترین اپلیکیشن های توانبخشی وزوز گوش یا تینیتوس تراپی می باشد که مخصوص گوشی های اندرویدی است.

نسخه اندروید   نسخه IOS