وبلاگ و اخبار

کاربرد سمعک، ارتباطی با آلزایمر و پیشگیری از دمانس مغزی دارد؟

وبلاگ و اخبار

ممکن است كاربرد سمعك مناسب، در طول زندگی و با افزایش سن، اثر محافظتی برای مغز داشته باشند

مطابق اعلامیه نشریه دانشگاه Exeter در انگلستان یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیده است که افرادی که به خاطر مشکلات شنوایی مرتبط با سن از سمعک استفاده می کنند، نسبت به کسانی که از سمعک استفاده نمی کنند عملکرد مغزی بهتری در طول زمان نشان می دهند. این یافته بر اساس تحقیقات مهمی که در سال های اخیر توسط کمیته لانست در پیشگیری، مداخله و مراقبت از دمانس یا زوال عقل انجام شده است به دست آمده و بیان میکند که کاهش شنوایی به عنوان یک عامل خطر مهم در زمینه زوال عقل ظاهر می شود. این تحقیق نشان می دهد که استفاده از سمعک ممکن است این خطر را کاهش دهد.
این تحقیق توسط دانشگاه Exeter و King’s College London انجام شده است و در کنفرانس بین المللی انجمن انجمن آلزایمر در لس آنجلس ارائه شده است. در مطالعه آنلاینPROTECT 25،000 نفر در سن 50 سالگی یا بیشتر شركت داشته اند.
یافته های اولیه نشان می دهد که تشویق مبتلايان به كاهش شنوایی به استفاده از سمعک مناسب و کارامد می تواند به حفظ سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک کند.
هر دو گروه تست های شناختی سالانه را بیش از 2 سال انجام دادند. پس از آن، گروهی که از سمعک استفاده می کردند، در ارزیابی های حافظه کاری و جنبه های توجه، بهتر از کسانی بود که از سمعک بهره نمیبردند. افرادی که سمعک داشتند، واکنش های سریع تری در شرایط روزانه نشان می دادند و این نشان دهنده تمرکز است، به عنوان مثال اشتیاق برای شنیدن صدا، تماشای از نزدیک شیء مورد علاقه و مشتاقانه گوش دادن به کسی که صحبت می کند.

 

تحقیقات قبلی نشان داده است که کاهش شنوایی با از دست دادن عملکرد مغز، حافظه و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر ارتباط دارد.
پروفسور کلیب بالارد، مدرس دانشکده پزشکی اکستر می گوید: “ما می دانیم اگر همه ما از میان سالی اقدام کنیم می توانیم یک سوم از خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهیم،.”
این تحقیق بخشی از یک پروژه مهم است که برای یافتن آنچه که واقعا برای حفظ سلامت مغز ما مفید است تلاش می کند. این یک یافته اولیه است و نیاز به تحقیق بیشتری دارد، با این حال دارای پتانسیل های هیجان انگیزی است.
پس اگر به سمعک نیاز دارید، یک سمعک مناسب تهیه کنید. حداقل مزیت آن، این است که شنوایی شما را بهبود می بخشد و می تواند موجب سالم نگه داشتن عملکرد مغز شما شود.
منبع: دانشگاه اکستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *