وبلاگ و اخبار

کاشت حلزون یا سمعک، کدام یک؟

وبلاگ و اخبار

کاشت حلزون یا سمعک؟

سوال مشترک بسیاری از مراجعان به کلینیک های شنوایی که دچار آسیب شنوایی شده اند این است که سمعک بهتر است یا کاشت حلزون و کدام یک بیشترمی تواند برای آن ها مناسب باشد.

سمعک

سمعک، کمک افزاری شنوایی است که با تقویت صدا، آن را برای افرادی که کم شنوایی دارند قابل شنیدن می کند. سمعک از میکروفون، پردازشگر صدا و رسیور تشکیل شده است. میکروفون صدا را دریافت می کند، صدا به وسیله پردازش گر صدا و تقویت کننده ها، تقویت می شود و از طریق رسیور صدا از سمعک خارج می شود.

 

 

کاشت حلزون

کاشت حلزون طراحی شده تا جایگزین ساختار های آسیب دیده گوش داخلی شود. برخلاف سمعک که صرفا صدا ها را تقویت می کند، کاشت حلزون کار گوش داخلی (حلزون) را برای تولید و ارسال سیگنال های صوتی به مغز انجام می دهد.

 

کاشت حلزون از میکروفون، پردازشگر صوتی، کویل و رشته ای از الکترود ها ساخته شده است. صدا از طریق میکروفون دریافت شده و به پردازشگر صوتی منتقل می شود. پردازشگر صدا را دریافت و آن را تبدیل به کد های دیجیتال می کند. این کد های دیجیتال به کویل فرستاده می شوند و کویل آن ها را به قسمت کاشته شده می فرستد و آن جا تبدیل به سیگنال های الکتریکی می شوند. این سیگنال های الکتریکی به رشته الکترود جا گذاری شده در حلزون منتقل شده و آن ها مستقیما عصب شنوایی را تحریک می کنند.

آیا صدای کاشت حلزون و سمعک به هم شباهت دارند؟

صدای تولید شده توسط سمعک و کاشت حلزون با یکدیگر تفاوت بسیار دارند. صدایی که سمعک ارائه می کند همان صدای طبیعی است که صرفا تقویت شده و اصطلاحا به آن صدای اکوستیکی گفته می شود اما در کاشت حلزون صدای الکتریکی تولید می شود که برای مغز قابل درک باشد. افرادی که از کاشت حلزون استفاده می کنند ظرافت صدایی را که افراد طبیعی آن را می شنوند نخواهند داشت و این امر به این خاطر است که سلول های مویی موجود در گوش داخلی آن ها از بین رفته و دیگر کارایی ندارند.

چه کسانی کاندیدای کاشت حلزون هستند؟

معیار های متفاوتی در کاندیداتوری کاشت حلزون حایز اهمیت هستند و این معیار ها در بزرگسالان و کودکان متفاوتند.

کاشت حلزون در کودکان

عواملی از جمله سن، آستانه های شنوایی، پیشرفت مهارت های شنیداری با استفاده از سمعک، عملکرد تمایز گفتار و دلیل کم شنوایی در کاندیداتوری کودکان برای کاشت حلزون مهم هستند. در کودکان 12 تا 24 ماهه معیار فعلی کم شنوایی دو طرفه عمیق حسی عصبی است.  کودکان دو ساله یا بزرگتر با کم شنوایی دو طرفه شدید تا عمیق حسی عصبی کاندید کاشت حلزون هستند.

کاشت حلزون در بزرگسالان

در بعضی مقالات کم شنوایی دو طرفه شدید تا عمیق حسی عصبی و در بعضی دیگر کم شنوایی دو طرفه متوسط تا عمیق حسی عصبی را کاندیدای کاشت حلزون در نظر می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *