وبلاگ و اخبار

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی میکند؟

وبلاگ و اخبار

choosing the best hearing aids

کم شنوایی چیست ؟ چگونه میتوان به افراد کم شنوا کمک کرد؟ سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی میکند؟

بسیاری از بیماران پس از مراجعه به مراکز شنوایی و مواجهه با کم شنوایی و مشاوره و تجویز سمعک، سوالاتی را از متخصص شنوایی شناسی میپرسند:

  • سمعک ها چه کمکی میکنند؟
  • چرا باید از سمعک ها استفاده کرد؟
  • درصورت استفاده نکردن از سمعک چه مشکلاتی ممکن است بوجود بیاید؟

hearing aids

کم شنوایی چیست؟

کم شنوایی یکی از اختلالات شایع در جهان است و عارضه ای است که در آن توانایی شنیداری فرد کاهش پیدا می‌کند و تاثیر فراوانی بر روند زندگی می گذارد. نوع و میزان کم شنوایی توسط متخصص شوایی شناسی بدست می آید.

درجات کم شنوایی

از نظر شنیداری، افراد دچار درجات مختلفی از کم شنوایی می شوند. این درجات شامل: کم شنوایی خفیف، ملایم ، متوسط، متوسط تا شدید، شدید و عمیق می شود .

این بدان معناست که تقریبا تمامی افراد کم شنوا دارای شنوایی باقیمانده می باشند. در موارد شدید و عمیق  معمولا در فرکانس های پایین امکان شنیدن صداهای بم مانند صدای طبل و … وجود دارد. اغلب آن ها این صداها را بعنوان لرزش تجربه می کنند.

استفاده از سمعک

سمعک وسیله ای پزشکی است که برای بهبود شنوایی طراحی شده است و صداهای محیط را برای فرد دارای کم شنوایی قابل شنیدن میکند.

سمعک ها از نظر قیمت، اندازه، تکنولوژی و نحوه ی قرار گیری در گوش تفاوت زیادی دارند. امروزه طراحان سمعک در تلاشند که با طراحی سمعک های کوچکتر و غیر قابل دید به کاربران این امکان را بدهند که با رضایت بیشتری از آن استفاده کنند.

عملکرد سمعک ها

سمعک ها صداهای ورودی به گوش را تقویت می‌کنند. سلول های مویی سالم این صداها را تشخیص می دهند و سیگنال های مربوطه را به مراکز مغزی فرد میفرستند. از این طریق صداهایی که پیشتر برای فرد کم شنوا قابل شنیدن نبود، شنیده می شود.

سمعک به درک بهتر محیط و شفاف شدن صداها کمک میکند.

هدف استفاده از سمعک

برای افرادی که کم شنوایی غیر عمیق دارند، هدف استفاده از سمعک درک بهتر گفتار است. اما برای افرادی که کم شنوایی عمیق دارند بسته به میزان باقیمانده شنوایی، هدف استفاده از سمعک می تواند متفاوت باشد .

برخی افراد برای درک بهتر محیط پیرامون از سمعک استفاده می کنند، برای مثال آگاهی از صدای هشدار و بوق در خیابان.

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی میکند؟

  • بهبود درک گفتار
  • عدم پیشرفت کم شنوایی
  • کاهش یا بهبود وزوز گوش

بهبود درک گفتار

سمعک ها به درک بهتر گفتار کمک می‌کنند.غالبا افراد کم شنوا در تمایز و شناسایی برخی اصوات دچار مشکل می شوند. استفاده از سمعکی که به بطور دقیق تنظیم شده باشد به فرد در تقویت آن اصوات کمک می‌کند و وضوح را افزایش می دهد.

استفاده از سمعک در کودکان به یادگیری سریعتر زبان و گفتار کمک می‌کند. در برخی از افراد سمعک ها به کمک مهارت های دیگر نظیر لب خوانی، زبان بدن وسایر علایم رفتاری می آیند و درک بهتری از گفتار را برای فرد ایجاد می‌کنند

عدم پیشرفت کم شنوایی

بی توجهی به کم شنوایی و عدم انتخاب به موقع سمعک باعث پیشرفت و رشد کم شنوایی می شود .

درصورت بروز کم شنوایی و استفاده نکردن از سمعک به مرور عصب گوش ضعیف و میزان کم شنوایی بیشترمی شود و درمان آن دشوار تر و پرهزینه میگردد در صورتیکه استفاده به موقع از سمعک موجب تحریک عصب گوش و فعال ماندن آن می شود یا روند تضعیف را کاهش می دهد.

کاهش یا بهبود وزوز گوش

وزوز عارضه ای است که فرد در آن صداهای اضافه ای را می شنود که برای دیگران قابل شنیدن نیست. این عارضه شیوع بالایی دارد. وزوز میتواند در افراد با صداهای مختلفی ظاهر شود مانند زنگ زدن، کلیک کردن، هیس کردن و خش خش کردن و… .

وزوز می تواند نشانه ای از یک عارضه ی دیگر مانند وجود کم شنوایی، آسیب گوش، تومورهای عصب شنوایی،مشکلات دارویی یا دیگر اختلالات باشد .

متخصص شنوایی شناسی می تواند با انجام تست های مخصوص نوع وزوز را مشخص کند.

سمعک هایی وجود دارند که دارای برنامه مخصوص وزوز هستند و متخصص شنوایی شناسی با تجویز و تنظیم دقیق آن ها می تواند وزوز گوش را کنترل یا درمان کند.

انتخاب سمعک مناسب

متخصص شنوایی شناسی میتواند به شما در انتخاب مناسب ترین سمعک کمک کند. این تجویز به عوامل مختلفی مانند ماهیت و میزان کم شنوایی،بودجه فرد، سن، جنسیت و… بستگی دارد که متخصص شنوایی شناسی با در نظر گرفتن تمامی این موارد مناسب ترین سمعک را انتخاب میکند.

شیوه زندگی و شغل فرد نیز در این انتخاب موثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *