وبلاگ و اخبار

روند دریافت سمعک مناسب چگونه است؟

وبلاگ و اخبار

روند دریافت سمعک چگونه است؟

دریافت سمعک شامل مراحلی می شود که به طور کلی عبارتند از:

  • انجام تست های شنوایی لازم
  • مشاوره دریافت سمعک توسط ادیولوژیست
  • انتخاب سمعک مناسب
  • قالب گیری از گوش بیمار
  • تنظیم سمعک روی گوش بیمار
  • آموزش نحوه استفاده و نگهداری سمعک
  • توضیح درباره گارانتی سمعک و خدمات مورد نیاز کاربر سمعک

 

انجام تست های شنوایی لازم

قدم اول تجویز سمعک تشخیص کم شنوایی است. برای تعیین نوع و میزان کم شنوایی انجام تست شنوایی ادیومتری و گفتاری لازم است. ممکن است تست های تیمپانومتری و رفلکس اکوستیک هم برای بررسی سلامت گوش میانی انجام شود. شنوایی شناس بعد از انجام دادن تست ها راجع به نیاز بیمار برای استفاده از سمعک توضیح داده و مشکلات پیش رو در صورت عدم استفاده از سمعک را تبیین می کند.

مشاوره دریافت سمعک توسط ادیولوژیست و انتخاب سمعک مناسب

پس انجام پروسه تشخیص ادیولوژیست توضیحاتی مورد انواع سمعک، تکنولوژی ها و طراحی های موجود می دهد و بیمار با توجه به نیاز خود، سطح انتظار از سمعک و بودجه مد نظر خود تصمیم می گیرد که چه سمعکی را انتخاب کند.

 

قالب گیری از گوش بیمار

بعد از انتخاب شدن سمعک مد نظر بیمار، شنوایی شناس از گوش بیمار قالب تهیه می کند. این قالب که سازگار با ساختار آناتومیک گوش بیمار است باعث احساس راحتی حین استفاده از سمعک می شود. در بعضی مدل های سمعک مانند بعضی سمعک های رسیور داخل مجرا نیازی به تهیه قالب از گوش بیمار وجود ندارد. قالب اولیه تحویل شرکت تهیه کننده سمعک می شود و آن جا قالب ثانویه ساخته شده روی سمعک سوار می شود.

 

تنظیم سمعک روی گوش بیمار

پس از حاضر شدن سمعک که معمولا تا 3 روز به طول می انجامد، سمعک آماده تنظیم و تحویل دادن می باشد. ابتدا سمعک از نظر راحتی روی گوش فرد ارزیابی می شود. کاربر سمعک نباید احساس ناخوشایندی از قرار گرفتن سمعک روی گوش خود داشته باشد و باید احساس راحتی کند. سپس شنوایی شناس با توجه به تست های شنوایی انجام شده سمعک را روی گوش شما تنظیم و برنامه ریزی می کند.

آموزش نحوه استفاده و نگهداری سمعک

در جلسه تنظیم سمعک و پس از تمام شدن پروسه تنظیم شنوایی شناس موظف است توضیحات و آموزش های لازم در جهت استفاده و نگهداری مناسب از سمعک را در اختیار بیمار قرار دهد. مواردی از جمله نحوه صحیح گذاشتن و برداشتن سمعک، نحوه و زمان تعویض باتری، تنظیف و تمیز کردن سمعک و … باید توسط شنوایی شناس آموزش داده شوند. بعد از حدود دو هفته که از آن تحت عنوان دوران سازگاری یاد می شود، بیمار برای تنظیم مجدد سمعک و تغییرات جزیی برای بهره هر چه بهتر از سمعک به شنوایی شناس خود مراجعه می کند.

توضیح درباره گارانتی سمعک و خدمات مورد نیاز کاربر سمعک

در آخر شنوایی شناس اطلاعاتی را در مورد گارانتی و شرایطی که گارانتی شامل مشکلات احتمالی سمعک می شود در اختیار بیمار قرار می دهد

گارانتی سمعک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *